onsdag den 5. marts 2014

Citron Whoppie Pies med Passionsfrugtganache

Jeg elsker passionsfrugt, ELSKER med store bogstaver, og da vi i KageKampen skulle lave småkager med fyld var det første der faldt mig ind, at fyldet skulle indeholde passionsfrugt. Og da jeg i forvejen er helt syg med disse små nuttede whoopie pies var det en no brainer at vælge mine citron whoopie pies med passionsfrugtganache. Jeg har været forelsket i denne lille godbid fra første gang jeg fandt på den, og den fik heldigvis også gode anmeldelser fra dommerne. Da jeg første gang støtte ind i ordet Whoopie Pie havde jeg ingen anelse om hvad det var, men med lidt research fandt jeg en historie om whoopie piens oprindelse. I tidernes morgen skulle denne lille lækkerbidsken være blevet opfundet ved et tilfælde, da man bagte cupcakes. Resterne fra cupcakedejen var ikke nok til endnu en cupcake så istedet lavede man nogle dejklatter på et bagepapir, bagte dem kortvarigt, smed cupcake frosting ind imellem to og spiste dem som små søde ekstrakager. Dette vidste sig som en stor succes, og whoopie pien var en realitet! Synes det er så utrolig hyggeligt når en kage er blevet skabt ved et tilfælde :)



Citron Whoopie Pies med Passionsfrugtganache - ca. 40 stk

250 g blødt smør
430 g sukker
Revet skal fra 3 store økologiske citroner
2 æg
600 g hvedemel
2 tsk natron
250 g kærnemælk
400 g hvid chokolade
160 g fløde
40 g smør
5 passionsfrugter
4-6 tsk citronsaft
230 g flormelis


1. Forvarm ovnen til 180C.

2. Pisk smør, sukker og citronskal cremet og lyst i en røremaskine (det tager tid, så vær tålmodig). Tilsæt æg og rør til det er ensartet.

3. Tilsæt mel blandet med natron og kærnemælk skiftestvis og rør indtil det er ensartet.

4. Sæt dejklumper på 4 bageplader med bagepapir enten med en ske eller med en sprøjtepose med stor tylle. Husk at have rimelig med plads imellem, da de hæver og breder sig.

5. Bag i 8-10 min indtil de er hævet op og gyldne. Hvis ovnen bager ujævnt, så husk at vende pladerne efter halvdelen af tiden er gået. Når de tages ud står de og køler 2-3 min. på papiret inden de overføres til en rist for at afkøle helt. Hvis ikke de overføres til rist bliver de bløde og snaskede af fugten fra bagepapiret.

6. Hak den hvide chokolade fint og kom den i en skål.

7. Varm fløde og passionsfrugt kød og saft op til lige under kogepunktet, hæld det i en si over chokolade og mas med en ske så alt frugtsaft kommer igennem. Lad stå i 15 s.

8. Rør indtil massen er ensartet og kom derefter smør i og rør igen indtil massen er ensartet.

9. Lad ganachen køle lidt og stil den i køleskabet med film over i ca. 20-30 min. indtil den har sat sig lidt.

10. Flormelis blandes i en skål med citronsaft – 1 tsk af gangen indtil konsistensen er flydende, men uden at løbe. Hvis du har lidt saft fra en ekstra passionsfrugt kan dette også kommes i glasuren.

11. Sprøjt ganache på en af whoopie bundene, placér en anden ovenpå og klem forsigtig så de sidder fast. Gentag så du har ca. 40-50 små whoopie pies.

12. Smør eller sprøjt citronglasuren over kagen, og den er klar til servering :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar