onsdag den 4. september 2013

Hverdagslækkerier med jordbær - En mundfuld af sommer og parfait!

Efter specialet har jeg haft lidt mere tid til at hygge mig med dessertkøkkenet, og hvad er bedre end at tage på landet hos forældrene og komplet udnytte alle de skønne bær og frugt de har i haven! Jeg er især vild med jordbær, og har i den forbindelse den perfekte sommerdessert (hvis jeg selv skal sige det) - Jordbærparfait på fragilité bund med mørk chokolade ganache og jordbærsauce - Mums :)
Jeg fik den lavet en del gange under jordbærsæsonen, og den blev nydt med velbehag hver eneste gang!


Her er nøddebunden lidt bleg i det, den må gerne være en smule mere mørk, og så foretrækker jeg faktisk at der også er en nøddebund på toppen, hvor jordbærene så ligger ovenpå den øverste bund, og jordbærsaucen hældes over parfaiten inden bunden ligges over. Men det eneste billede jeg havde var dette - den lidt skrabede udgave af desserten - så I må forestille jer hvordan den ville se ud i luksus-versionen ;) Den søde jordbærparfait, de friske bær, den bitre ganache og den knasende nøddebund udgør i mit hoved den perfekte kombination - og på trods af at der er 5 komponenter, så tager hver komponent ikke særlig lang tid at lave, og selvom parfaiten faktisk er en is, så er der så meget fløde i, at man bare smækker den ind i fryseren - ingen ismaskinen eller omrøring - det er super nemt! Tilgengæld kan den krystallisere hvis man tager den ud og ind af fryseren mere end 1 gang.


En anden lækker parfait er denne jordbærparfait med hakkede friske jordbærstykker, knuste kyskager og lemoncurd vendt i. Jeg fandt opskriften i Spis Bedre, og måtte straks prøve denne jordparfait udgave. Udseendet af selve parfaiten kan der måske arbejdes lidt med, men den smager himmelsk med strejfet af det søde fra kyskagerne og det let syrlige fra lemoncurden. Her er den pynten med en bærsauce af jordbær, hindbær og ribs, og hakket mørk chokolade for at få en kontrast af lidt bitterhed og lidt tekstur.




Parfaiten skal ikke have særlig lang tid i fryseren for at stivne - og igen ingen ismaskine eller omrøring! Elsker den slags udkomplicerede, men lækre desserter :)


Parfait med kyskager og lemoncurdTil 6 personer

200-300g jordbær (alt efter smag)
4 marengs (kyskager)
3dl piskefløde
2dl græsk yoghurt 10%
2 spsk. lemoncurd
6 små forme/ramakiner

Beklæd formene med plastfilm indvendigt, sørg for at det er så glat som muligt ellers kommer der "rynker" i parfaiten. Rens og hak jordbærrene fint. Knus marengsene.
Pisk fløden næsten stiv, og vend yoghurt, knuste marengs og hakkede jordbær i. Bland det hele godt. Vend lemoncurd i, så den kun lige har fordelt sig.
Fordel parfaitmassen i formene, og sæt dem i fryseren ca. 2 timer, eller til de er næsten frosne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar